Elverhøj er en lille institution med 2 vuggestuegrupper og en stor børnehavegruppe. Vi er en stabil personalgruppe der har været i huset i mange år og som brænder for, at skabe nogle trygge udviklende rammer for børnene.
Elverhøjs 5 værdier:
”Omsorg”, ”fællesskab”, ”leg”, ”glæde i hverdagen” og ”nysgerrighed”.
Omsorg:
Det mest basale i omsorgsrelationen er, at vi voksne:
• Er nærværende
• Er til stede
• Er opmærksomme
• Er ser og lytter
• Har empati
• Er imødekomne og tydelige overfor det barn, vi er sammen med her og nu.
Det er vigtigt at barnet kender os, ved hvor de har os. Ligesom det er vigtigt at vi lærer barnet
at kende. Børn er jo lige så forskellige som vi voksne er. Vi skal selv tro på det vi siger og gør og
der skal være sammenhæng mellem vores ord og vores handlinger.
Vi skal kunne se det positive i forskellige situationer og med varme, humor og arrangement
være med til at opbygge barnets identitet.
Vi skal kunne arbejde på sådan en måde, at ”regler” normer og værdier besluttes i fællesskab
og vi skal acceptere, ikke at være enige om alt, men respektere et fælles fodslag.
Det er vigtigt, at børnene er trygge og har tillid til os, derfor må vi ikke være konfliktsky, men
turde handle – reflektere i samråd med vores kollegaer. Vi skal ”turde” bruge hinanden.
Vi voksne i Elverhøj skal være interesserede i og i stand til at gøre noget ved vores egen
personlige og faglige udvikling.
Vi skal være nærværende og imødekomne når børn og forældre kommer om morgenen, (og
altid) skal de føle sig velkomne og føle sig trygge ved at, ”aflevere” deres børn til os.
Børnene får tilbudt mad flere gange om dagen. Morgenmad, formiddagsmad, frokost og
eftermiddagsmad.
Vi skal tage det alvorligt hvis børnene er utrygge, vrede, kede af det eller er ”bange for”. Det er
”legalt” at have hele følelsesregistret i Elverhøj.
I vores samvær med barnet skal vi vise positive følelser, vise vi kan lide at være sammen med
det og følge dets udspil og initiativer.
Vi skal tale med barnet, om de ting det er optaget af og give ros og anerkendelse, for det som
barnet klarer at gøre.
Vi skal hjælpe barnet med at samle sin opmærksomhed, således at vi har fælles oplevelser,
oplevelser af ting og forhold i omgivelserne.
Vi giver mening til barnets oplevelser af omverdenen ved at beskrive, uddybe og forklare det vi
oplever og ved at vise følelser og engagement.
I samspillet med os voksne skal barnet have opbygget sit selvværd og selvfølelse. Det er tonen,
stemningen det er atmosfæren mellem barnet og den voksne, der er vigtig.
Ansvaret for denne ligger ubetinget hos den voksne.
Vores børn skal selvfølgelig have alle de knus og kram som de vil og har behov for i løbet af
dagen.
Vi skal give os tid til kontakten til det enkelte barn bl.a. ved bleskiftning, tøj af og på, og vi skal
huske på at de store børn, der ellers selv kan, nogle dage har behov for at vi voksne hjælper
dem med tøjet og andet.
Det er også omsorg at kunne sige nej til børnene, at de må vente til, det bliver deres tur. Eller at
de må vente til man har tid eller, nej det må du ikke. Dette ”nej” skal helst være undtagelsen og
ikke reglen. Der er ikke noget så træls som voksne der ”altid siger nej”.
Det er alfa omega at have et godt forældresamarbejde. Det kræver af os, at vi har en god tone,
er tolerante imødekomne og lydhøre, også hvis forældrene kommer med kritik. Den gode
daglige kontakt er så værdifuld.
Vi skal have tillid til hinanden, så vi kan tale om stort og småt vedrørende børnene.
Vi skal bruge tid på at fortælle forældrene, hvor vigtigt det er: at tøjet er efter vejret, skiftetøj,
solcreme osv. er der. Vi skal være meget opmærksomme på at det ikke går ud over børnene hvis
der f.eks. ikke er skiftetøj, det er ikke børnenes ansvar, men forældrenes.
• Vi skal skabe en god dagligdag og et godt børneliv i Elverhøj, med alderssvarende
udfordringer og tilbud.
• Vi skal støtte barnets tilegnelse og udvikling af sociale færdigheder, så vi styrker barnets
alsidige udvikling og selvværd.
• Vi skal give muligheder for oplevelser og aktiviteter der bidrager til at stimulere barnets
fantasi, kreativitet og sproglige udvikling.
• Vi skal give rum til at lege og lære og til fysiske udfoldelse, samvær og mulighed for at
udforske omgivelserne.
• Vi skal medvirke til at barnet får et godt dannelsesgrundlag og lære at kunne fungere
sammen med andre børn og voksne.
Dette forudsætter at vi voksne er fremadrettede, forandringsvillige og har egenskaber som
åbenhed, tolerance og respekt for andre.
Fællesskab:
At føle sig som en del af et fællesskab giver selvtillid/selvværd og kan være med til at modvirke
mobning.
Fællesskabsfølelsen blandt børnene på stuen viser sig bl.a. ved, at børnene er opmærksomme
på hinanden og giver hinanden omsorg. – Hvem er ikke i børnehave i dag og hvorfor? Børnene
hjælper hinanden med praktiske gøremål fx at tage tøjet på og af.
Barnet kan gøre en voksen opmærksom på, at et andet barn har brug for hjælp eller trøst.
Fællesskabsfølelse er med til at udvikle empati og accept af forskelligheder blandt børnene og
tolerance (lille Peter tegner kradserier, men han er jo også kun 2 år!). Fælles oplevelser er også
med til at skabe fællesskab: Kan du huske dengang vi ……
For at give børnene en følelse af fællesskab, som rækker ud over den enkelte stue, er
legegrupperne et godt eksempel på dette. Her er børnene aldersmæssigt sammen på tværs af
huset. Her leges, gøres udflugter og lignende. Her lærer barnet de andre jævnaldrende at kende.
Her lettes overgangen til skolestart ved at en lille flok følges ad til starten på et nyt liv.
Fællesrummene giver mulighed for spontane lege, børnene imellem. Her møder man ikke kun
børnene fra sin egen stue, men fra hele huset.
Der opstår måske fælles interesser, som gør, at der skabes venskaber på tværs af stuerne.
Traditioner er en god ting for at opnå fællesskabsfølelse. - Fx fastelavn, hvor der i en måneds
tid arbejdes med udklædning. Alle børn har tjek på, hvad den og den skal udklædes som. Og alle
udklædninger er lige gode. Der peges ikke fingre, men der er interesse og glæde over
udklædningen.
Leg:
Vi har valgt værdien leg, fordi legen udgør en væsentlig del af børns liv og samtidig rummer den
stor livsglæde. Børn elsker at lege, de vil lege alle steder, på alle tidspunkter og i alle
sammenhænge.
Vigtigst for barnet er dog de sociale relationer til andre børn. At de har nogle legekammerater
og venner blandt de andre børn. Glæden ved at se hinanden, fortælle hinanden om oplevelser,
lege med hinanden. Det er vigtigt, at vi støtter børnenes venskaber og giver dem nogle gode
oplevelser sammen.
Vi skal støtte barnet i relationer til andre børn. Det kan vi ved interesse og indlevelse. Vi kan
bl.a. finde ud af hvad der interesserer barnet og dermed starte en leg og støtte barnet i legen.
Vi skal se og give plads til børnenes relationer til børn på andre stuer. Vi skal støtte og evt.
opfordre til leg på tværs af huset, samt ikke mindst give plads til besøg på stuerne og til, at
børnene kan spise sammen. Ofte har vi besøg til frugt af et barn fra en anden stue.
Vores legegrupper har også til formål at give jævnaldrende børn nogle oplevelser sammen, så
de derved igennem interesser og leg kan skabe relationer og venskaber til andre børn på samme
alder.
Legen er meget spontan og børn er meget gode til selv at finde på en leg. Men nogle gange skal
man lige hjælpe børnene i gang med en leg. Der skal dog ikke meget til før børnenes fantasi
fører legen videre.
Legen er barnets vej til erkendelse af sig selv og sin omverden. I løbet af en dag får barnet en
masse indtryk og oplevelser. Igennem fordybelse i legen bearbejder barnet alle disse indtryk
og følelser og får derved en erkendelse af sig selv og sin omverden. Derfor er det vigtigt at vi
giver barnet tid og plads til at lege, samt at vi ikke undervurderer en leg. F.eks. er det ofte
tydeligt i en rolleleg, at barnet efterligner en person og dette ofte for at forstå en handling.
Vi har en fantastisk legeplads, hvor børn i alle aldre har mulighed for at cykle. Hver dag bliver
der drønet rundt på løbecykler på fliserne. De små omkring 2 år kører på motorcykler ned af
bakken. De er vilde med det og samtidig styrker det deres grovmotorik, balance og
koncentration. Børnene leger også tit med vand på legepladsen. Hopper og cykler gennem
vandpytter, laver mad med vand og sand i spande eller parfume med vand og blomster. Her er
det selvfølgelig de voksnes ansvar at sørge for at børnene ikke er våde for længe og derved
bliver kolde. Når det er varmt, leger vi også med vand med voksenopsyn hele tiden. Når det er
efterårsvejr og der vandpytter, er der leg med vand med den rette påklædning (regntøj,
gummistøvler). Leg i vandpytter er altid sammen med en voksen.
Nogle børn har brug for meget plads i deres leg, så det er vigtigt at skabe mulighed for at være
”vilde”. Hertil har vi en godt indrettet institution med "flyvergangen" som er vores lange gang,
vores to fællesrum "værkstedet" og "puderummet", samt legepladsen. Disse lege er vigtige for
barnets udvikling af motoriske færdigheder.
Legen er afhængig af omgivelsernes tilstedeværelse og engagement for at kunne udvikle sig.Vi
skal støtte børnenes leg, bl.a. ved at give børnene inspiration og bidrage med input til
videreudvikling af en allerede påbegyndt leg. Vi skal støtte det barn der har svært ved at komme
ind i en leg, f.eks. ved at finde på en rolle der passer til legen og så vise barnet hvor sjov rollen
er, ved selv at agere. Rollen bliver tit sjovere, når en voksen spiller den og barnet bliver mere
værdsat. Desuden synes børn altid det er sjovt, når en voksen deltager i legen. Dog skal børn
også have lov til at lege uden at blive forstyrret af andre børn. De skal ikke altid give plads til
flere i legen og har ret til at sige nej. Så må vi som voksne finde et alternativ for barnet.
Glæde i hverdagen:
I Elverhøj skal der være rart at være. Det skal være sjovt at gå i børnehave. Børn og voksne skal
føle sig velkomne når de kommer.
Vi skal hilse på hinanden når man mødes. Det er vigtigt at der bliver taget godt imod børnene
om morgenen. Personalet skal vise opmærksomhed og sige godmorgen til forældre og børn når
de kommer.
Det er ikke ensbetydende med at man skal stoppe med det man er i gang med når et barn
kommer, men det er godt lige at få øjenkontakt med forældrene så de ved at man er
opmærksom på at de er kommet. Det giver en god start for alle. Børnene viser stor glæde ved
at se hinanden og det er dejligt at se at børnene er glade for hinanden.
Personalet skal værne om hinanden. Man skal være bedre til at bede om hjælp. Hvis man fx skal
være alene. Det kan gøre hverdagen lidt bedre og behageligere for alle hvis man hjælpes ad. Så
er der også bedre plads til at være spontan. De regler vi har, skal ikke være så stive at de
udelukker spontanitet.
En gang imellem er det tilladt at bryde reglerne. Fx vores voksenstole. Børnene ved godt at de
ikke må køre på dem. Men en gang imellem ser man måske ikke at det sker og så er det også i
orden. Det er fristende for børnene at prøve.
Vi skal være voksne som har lyst til at arbejde lige netop i Elverhøj. Vi skal vise overfor børnene
at vi kan lide vores arbejde og vi kan lide hinanden. Hvis vi udstråler glæde ved arbejdet, giver
det en bedre stemning på stuen og det har indvirkning på hvordan dagen forløber.
Hvis vi skælder meget ud, skaber det hurtigt en dårlig atmosfære både hos børn og voksne. Det
er ikke rart for det enkelte barn at blive skældt ud / irettesat. Vi skal i stedet prøve at forstå,
hvorfor barnet gør som det gør og prøve at ændre adfærden og ikke barnet. Ved at være på
forkant med situationen kan vi forebygge og undgå at skælde ud/irettesætte. Børn kan bedre
forstå den enkelte "situation" hvis vi, når vi "skælder ud", fortæller hvad de skal gøre i stedet
for at fremhæve det de ikke skal gøre.
Vi skal bruge humor i vores arbejde. Børn kan godt lide at man laver sjov med dem eller man
laver sjove ting med dem. En god latter kan løse op for meget. Men vi skal selvfølgelig være
bevidste om at børn har svært ved at forstå ironi.
Vi skal vise børn og voksne, at vi ”kun” er mennesker. Mennesker som også kan tage fejl nogle
gange. Selvfølgelig kan vi ikke gå rundt og være glade hele tiden, men hvis man har en dårlig
dag, kan det være en stor hjælp for de andre personaler på stuen at vide det. Fordi man så bedre
kan forstå hvorfor vedkommende er sådan i dag. Men samtidig må man også tage sig sammen
over for børnene og ikke vise sin frustration og vrede over noget som de ikke har del i. Vi skal
prøve at vende det negative til positivt. Være bedre til at stoppe op og ikke gøre tingene værre
end de er. Der er dage hvor tingene spidser til pga. sygdom blandt personalet, men kan man
grine lidt af det bagefter i stedet for at blive sur over de folk der er syge, kan det lette
stemningen. Vi skal være gode til at give hinanden ros. Få ideer fra hinanden. Benytte os af, at
vi alle har forskellige interesser og kompetencer og udnytte dem.
Nysgerrighed:
Vi er bevidste om at vi sammen har en betydning for, hvordan kulturen opleves i Elverhøj. Den
enkelte pædagog kan ikke lægge linjen alene, men det, at vi alle tager ansvar for vores
pædagogiske virke og reflekterer over vores handlinger bevirker, at der hele tiden arbejdes på,
at der er overensstemmelse mellem det vi siger, og det vi gør.
Barnets selvværd er fundamentet for dets udvikling og dets evne til at tilegne sig viden. At
tilegne sig viden kræver nysgerrighed og for at styrke nysgerrigheden, skal barnets selvværd
støttes. Forudsætningen for dette er nærværende voksne som formår at indgå i et
følelsesmæssigt samvær med det enkelte barn, hvor der bliver skabt en tilknytningsrelation,
der er af sådan karakter, at barnet føler sig holdt af, værdsat, forstået og respekteret. Det er
vores opgave at skabe en inspirerende hverdag med plads til undren og nysgerrighed. Hvad er
børnene optaget af? Nysgerrige over? Hvad er svært? Hvad er spændende? Hvad leger de for
øjeblikket? Hvem leger de med for øjeblikket?
For at dagligdagen skal være meningsfuld for barnet, må der respektfuldt også tages
udgangspunkt i det barnet viser/udtrykker, er relevant. Dér ligger motivationen, og derfra kan
vi, uden at voksenstyre, udvide dets verden. Med dette opnår vi også den kvalitet at skabe et
udviklingsforum hvor vi på den ene side støtter og udvikler barnets egne kompetencer samtidig
med at der er mulighed for selv at gå på opdagelse på legepladsen og eksperimentere på egen
hånd. Et eksempel på at gribe børnene i deres eget virke kunne være, at de p.t. er meget optaget
af at lege købmand og deraf har en stor interesse for tallenes betydning.
Børn er født nysgerrige og aktivt handlende. De har stor lyst til at udforske verdenen og sætte
spørgsmålstegn om, hvordan ting og sager hænger sammen. Vi skal som voksne, prøve efter
bedste evne at svare på børnenes mange ”hvorfor”.
I Elverhøj vil der være en vekselvirkning mellem planlagte og spontane aktiviteter.
Aktivitetsplaner skal /kan være retningsgivende. Vi har ansvar for at skabe tid og rum for
stimulering af børnenes nysgerrighed, over forholdet mellem voksenstyrede og børnenes egne
initiativer.