Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Velkommen til Elverhøj

 

VELKOMMEN TIL 
ELVERHØJ
 
Kære forældre

Elverhøj er en selvejende aldersintegreret institution tilknyttet Børneringen. Vi har en gennemsnitsnormering 
på 51 børn fordelt på 2 vuggestuer med og en stor børnehavegruppe.
Vi er 7  pædagoger, 4 medhjælpere, 1 leder, 1 køkkenassistent og 1 gårdmand.
Vores åbningstider er 7- 16.30 mandag og fredag og de øvrige dage 7-17.
 

DAGENS GANG
Vi åbner på Alfestuen hvor der er mulighed for morgenmad til kl.8.00 og ca. 8.15 fordeler vi os i huset og går 
på vores stuer. Omkring kl. 9.00 er der formiddagsmad, hvilket for vuggestuebørnene består af et stykke 
hjemmebagt brød og vand . Herefter går vi i gang med dagens aktiviteter enten ude eller inde.
Kl.10.30 spiser børnehaven og ca.11.15 spiser de andre stuer.
Efter frokost bliver de som har brug for en middagslur puttet og de øvrige børn leger på legepladsen. Vi tager 
hensyn til det enkelte barns soverytme, hvilket betyder at de mindste børn på Alfestuen sover efter behov.
Kl.14-14.30 spiser vores eftermiddagsmad. Børnehavebørnene medbringer selv mad til dette måltid.
Kl.16.15 - 16.30 samles vi på den stues om der lukkes på den dag.

INDKØRING
Indkøringen af dit barn strækker sig over 1-2 uger. Vi snakker løbende under hele indkøringsperioden om 
hvornår og i hvor lang tid du/I er i Elverhøj sammen med barnet.
Vi har et tæt samarbejde om hvordan overgangen til at være alene i Elverhøj, for jeres barn skal være. Ingen 
børn ens og derfor er det også meget forskelligt, hvordan det enkelte barn tackler det at skulle starte i 
institution. Derfor er det vigtigt for os at have en god og åben kommunikation med jer forældre omkring 
barnet dets vaner, så alle kommer så godt fra start som muligt. Men husk alt er nyt for både jer og jeres barn, 
så spørg endelig hvis der er den mindste tvivl, undren eller usikkerhed.
Når dit barn er ca. 18-20 mdr. er det tid til at komme ind på en af de andre stuer. Her vil personalet stort set 
klare indkøringen sammen med barnet. Inden dit barn starter i børnehaven, holder vi en 
forældrekonsultation med en pædagog fra vuggestuen og en pædagog fra børnehaven, hvor vi 
taler om barnets trivsel, udvikling og vaner. Dette gør vi for at gøre overgangen til den nye stue så blid som 
muligt

PRAKTISKE OPLYSNINGER
Ring til stuen så tidlig som muligt hvis dit barn er syg eller holder fri.
Husk altid at sige goddag og farvel til en voksen.
Vi har et barnevognsrum som kan benyttes af forældrene. Koden til dette fås på stuen.
Husk skiftetøj og altid udendørstøj/sko som passer til årstiden. Husk navn i alt tøj.
Vi modtager ikke syge børn. Sygdom er ikke altid forbundet med feber og bliver barnet utilpas i løbet af dagen 
ringer vi efter jer.
Tjek barnets garderobe hver fredag, og ryd op både her og på badeværelset.

FORÆLDRESAMARBEJDE
I det daglige pædagogiske arbejde med børnene er en af grundstenene et godt forældresamarbejde. For at 
børnene skal kunne udvikles optimalt er det af afgørende betydning at vi dagligt er i dialog med jer forældre. 
Derfor lægger vi i Elverhøj vægt på et tæt forældresamarbejde og prioriterer den daglige snak når barnet 
afleveres og hentes. Det er f.eks. vigtigt for os at vide hvis barnet ikke har sovet godt, ikke spist morgenmad 
osv. så vi kan tage hensyn til dette i vores planlægning af dagen.
Det er altid i tæt samarbejde med forældrene al læring/udvikling foregår. F.eks. når barnet skal lære at spise 
selv, smide bleen, stoppe med at bruge sut, springe middagsluren over etc.
Udover at vægte den daglige dialog afholder vi forældrekonsultationer, hvor vi i fred og ro og uden 
forstyrrelser fortæller om barnets trivsel og udvikling og hvad vi i samarbejde med jer skal arbejde videre 
med for at fremme barnets udvikling/ læring.
Desuden afholder vi et forældremøde en gang årligt hvor vi snakker om dagligdagen i huset og specifikt på 
barnets stue, f.eks. hvad arbejder vi med på stuen, børnegruppens interaktion, pædagogik, aktiviteter og 
projekter.
Vi holder også en årlig sommer og julefest.
For at samarbejdet skal kunne lykkes så børnene trives og udvikles i dagligdagen, er det vigtigt at I forældre 
bakker op om institutionens pædagogiske grundlag, viser interesse for barnets liv i institutionen og deltager 
i sociale arrangementer og diverse møder.

 LÆRINGSMILJØ - DET PÆDAGOGISKE MÅLTID

Udgangspunktet for vores frokost er at alle børn skal føle sig som en del af fællesskabet. Alle børn har hver deres rolle i samværet med de andre børn. Måltidet skal være en tryg ramme, hvor der hver dag foregår det samme. Alle børn skal have vasket hænder inden spisning. Børnene hjælper på skift med at dække bord til frokosten. Børnene har i børnehaven faste pladser, der ændres ved behov. Vi begynder først, når alle har sat sig ved bordet. Dette for at børnene får en forståelse for, at hver enkelt er en vigtig del af fællesskabet. Vi opfordrer til og støtter børnene i selv at øse mad op. Dette fremmer deres selvhjulpenhed og individuelle behov. Samtidig opfordrer vi også børnene til at hjælpe hinanden. Børnene vil rigtig gerne hjælpe hinanden og vi skal anerkende deres hjælp og rose dem for det. Samtidig skal vi opfordre børnene til og støtte dem i at kunne give og tage imod hjælp fra hinanden. Vi er alle forskellige og har alle forskellige behov eks. Allergier og kulturelle forskelligheder. Vi lærer børnene at respektere forskelligheder. Nogle børn har sværere ved at prøve at smage nyt end andre. Her er frokosten et vigtigt forum, da børnene spejler sig i og lærer af de andre børn og voksne. Under måltidet arbejder vi med madmod, smag og læring hvor vi opfordrer børnene til at smage det forskellige mad, der bliver serveret, da dette udvikler deres personlige gå på mod og rykker deres egne grænser. Hvis et barn ikke vil have mad på tallerken, levner vi det ikke opmærksomhed – og accepterer at tallerken er tom, men integrerer barnet i måltidet. Vi tilbyder ikke rugbrød, kun i særlige tilfælde. Under måltidet er de voksne rollemodeller og vi spiser det samme som børnene. Ved vores frokost taler vi rigtig meget sammen, børn og voksne imellem. Der bliver talt om mange forskellige ting eks. hvem er her i dag, hvad skal vi i weekenden, ferier, hvad har børnenes interesse lige nu ol. Sommetider bliver der læst en bog, leget en leg eller hvad der lige passer til børnegruppen den dag. Det er vores ansvar, at alle børn bliver set og hørt. Vores frokost betyder meget for barnets udvikling af sociale og personlige kompetencer, da det er den tid på dagen, hvor hele stuen er samlet. Når vi alle er færdige med at spise, deltager alle i oprydningen, dette ud fra det enkelte barns kompetencer.

Vi har flere gange om året maduger ”Sammen om maden” hvor formålet er:

  • At børnene bliver bekendt med de madvarer der bliver til og indgår i ugens frokost. Hvordan ser de ud, dufter, føles, de kan have forskellig konsistens, friske, syltede, friske, bagt osv.

  • At børnene bliver inddraget i praktiske gøremål omkring madlavningen, eks. snitte grøntsager, bage osv.

  • At køkkenet og madlavningen bliver integreret i den pædagogiske praksis.

  • At børnene bliver mere madmodige

Hvis børn skal kunne spise deres frokost, skal de være sultne. Kl. 9.00 får vuggestuebørnene en formiddagssnack. Hvis der skal holdes fødselsdage, skal det være efter frokosten eller til eftermiddagsmad.

 

Måltiderne i Elverhøj
Kl. 7.00-8.00 Morgenmad. Hjemmebagt brød, havregryn, mælk.
Kl. 9.00 Brød og vand. Børnehavebørnene tager et stykke mad fra deres 
medbragte madkasse.
Kl. 10.30-11.30 Frokost og vand
Kl. 14.00-15.00 Brød, frugt og vand. Børnehavebørnene tager et stykke mad og frugt fra 
deres medbragte madkasse. Alfestuen, de små får mælk til.
En madplan for frokosten kan se således ud:
Mandag Grøddag5 kornsgrød, Byg/havregrød eller Boghvedgrød
Tirsdag Rugbrød m. 3 slags pålæg og 2 slags grønsager
Onsdag Kød eller fisk m. ris, bulgur, pasta eller perlebyg
Torsdag Rugbrød med 3 slags pålæg og 2 slags grønsager
Fredag Suppedag Græskar, Tomat eller rodfrugtsuppe

Madkultur
Børn trives når maden er sund, men en forudsætning er også, at måltidet foregår i en rolige og hyggelig 
atmosfære.
De små børn får her en masse sanseoplevelser igennem lugt, syn og berøring. Maden bliver serveret i små 
skåle, så de kan se, hvad det er, de skal spise. 
Gennem måltidet lærer børnene også, at de er en del af en gruppe, og lærer socialt samvær. Børnene lærer 
her respekt for fællesskabet. De venter ved bordet, til flere er færdige. 
Vi er her vigtige rollemodeller for børnene og i dialogen med børnene omkring spisesituationen, kan man 
tage mange emner op omkring sunde madvaner. Under måltidet skal vi også lære barnet gode spisemanerer 
og at have respekt for maden.

Slikpolitik i Elverhøj
Bestyrelsen har sammen med personalegruppen vedtaget en slikpolitik. I Elverhøj spiser vi ikke slik. Men vi har ikke en nul sukker politik.
Fødselsdage og andre festligheder er dejlige begivenheder, som de fleste af os gerne vil fejre med noget 
lækkert. Det vækker ofte stor begejstring hos både børn og voksne, når kager, figenstænger, frugtspyd etc. 
bliver delt ud. I børnehaven må kager af alle slags, inklusive flødeboller og is må gerne deles ud til børnene, så længe de ikke 
er pyntet med slik. Det skal dog være små portioner og kun en ting. Denne regel gælder både nede i institutionen, og når børnene
inviteres hjem. Derfor er ”gammeldags” slikposer heller ikke tilladt at dele ud, men man må derimod gerne 
skifte slikket ud med figenstænger, frugt, nødder, popcorn (ikke chips). I vuggestuen må man tage fødselsdagsboller med fignestænger eller udskåret frugt.
Dog laver vi en undtagelse af disse regler når påskeharen og julemanden kommer. Til påske har vi en tradition 
i Elverhøj, hvor børnene går på jagt efter påskeæg, og her får børnene hvert et lille chokoladeæg. Det samme 
er gældende når julemanden kommer, så kan han have en lille chokoladenisse med til alle børn.
 
Spørge endelig personalet på stuerne, hvis der er spørgsmål til ovenstående☺.

BESTYRELSEN
Øverste myndighed i Elverhøj er bestyrelsen, som består af 5 medlemmer, samt 2 suppleanter. De vælges af 
og blandt forældrene til børn i Elverhøj. Valg af forældrerepræsentanter finder sted på det årlige 
forældremøde. Man vælges for en 2-årig periode. Der vælges også 2 suppleanter, som begge deltager i 
bestyrelsesmøderne, men de har ingen stemmeret. Derudover er 2 af bestyrelsens medlemmer også 
Børnerings-repræsentanter, og disse vælges for en 4-årig periode svarende til valgperioden for de 
kommunale valg.
I møderne deltager desuden lederen samt en pædagog, som repræsenterer personalet 
Bestyrelsen holder møde 4 til 5 gange årligt/eller efter behov. Bestyrelsen er ansvarlig for og beskæftiger sig 
hovedsageligt med Elverhøjs overordnede forhold - såsom økonomi (budgetter og regnskaber), 
virksomhedsplan, kontraktstyring, sager i forbindelse med Frederiksberg Kommune, ansættelse og 
afskedigelse af personale. Bestyrelsen har - som personalet i øvrigt - tavshedspligt.
Vi glæder os til at lære jer og ikke mindst jeres barn at kende.


Mange hilsner personalet i Elverhøj😊

 

 

 

Retningslinjer ved sygdom hos børn

 

Vi har i Elverhøj udarbejdet disse retningslinjer som guide ift., hvornår et barn er sygt og ikke må komme i institution. Det er ikke noget problem at vurdere, når et barn er åbenlyst sygt, men det kan give anledning til problemer, når barnet befinder sig i gråzonen, fordi der er forskellige grænseværdier for, hvornår et barn er sygt. Vi oplever, at forældre kan være usikre omkring disse situationer og derfor er interesserede i at blive vejledt i, hvornår deres barn må komme i institutionen. Retningslinjerne tager udgangspunkt i de regler, som Sundhedsstyrelsen udstikker på området. Vi ønsker med denne info at nedsætte antallet af sygedage hos børn og personale og ved fælles hjælp at få bremset smittekilder. Vi vil her beskrive hvilke kriterier, personalet handler ud fra, når vi ringer jeres syge barn hjem. Vores ønske er at skabe et godt og sundt miljø for alle børn og voksne.

 

Hvornår et barn er for syg til at være i institutionen kan være en svær vurdering for personalet. Et barn, der er syg, kan fejle andet og mere end feber, opkast eller udslæt. Personalet vurderer, om der er ændringer i barnets 'normale' væremåde, og det er den vurdering, der ligger til grund for, hvornår vi fra institutionen mener, at et barn er for sygt til at være i institutionen. De ændringer i almentilstanden, som personalet agerer ud fra, er en eller flere af følgende:

 

  • Barnet kræver en voksen for sig selv
  • Barnet ændrer spisevaner
  • Barnet er mere passivt end normalt
  • Barnet er febervarm
  • Barnet er pjevset, ulykkeligt eller på anden måde ude af psykisk 'balance'
  • Barnet kan ikke følge den daglige rytme, f.eks. ikke komme ud i den friske luft
  • Barnet har opkast eller diarré
  • Barnet har udslæt eller knopper, som vi mener, en læge skal vurdere
  • Barnet er stærkt forkølet

 

Som forældre har I ansvaret for, at jeres barn ikke udgør en smitterisiko overfor de andre børn i institutionen. Det er vigtigt at holde barnet hjemme, til det er helt rask før det kommer i institutionen. Et barn kan godt virke raskt hjemme, uden at det er klar til at fungere i institutionen. Dette skyldes, at i hjemmet har forældrene mulighed for, at indfri de særlige behov barnet har, når det er ’småsygt’. I vuggestuen og børnehaven kan barnet derimod ikke tilbydes en voksen for sig selv, og barnet kan heller ikke undgå generende støj eller de andre børn.

 

For at være i Elverhøj skal jeres barn kunne deltage i den daglige rytme. Det vil sige, at barnet skal kunne deltage i aktiviteter, tage på tur og komme på legepladsen. Barnet skal have det fysisk og psykisk godt og være uden synlige sygdomstegn og ikke afvige fra dets normale tilstand. Ligesom vi i institutionen bruger barnets almene tilstand som vurderingsgrundlag, skal I forældre også vurdere barnets almene tilstand til at konstatere, om barnet kan komme i institutionen. For at mindske smitterisiko, beder jer derfor også vaske hænder med jeres barn ved ankomst om morgenen for at minimere mængden af bakterier. I kan desuden læse mere om retningslinjerne for de mest gængse børnesygdomme på Sundhedsstyrelsens hjemmeside. Hvis I får stillet en diagnose af en læge omkring en børnesygdom, giv os besked hurtigst muligt, så vi kan orientere de øvrige forældre om, at vi i institutionen har en given sygdom. På den måde kan vi også hurtigere reagere på symptomer på denne sygdom og forhåbentlig mindske smitterisikoen.

 

RETNINGSLINJER FOR SØVN

 

Vi er en 0 – 6 års institution og alle børn der har brug for en middagslur tilbydes dette. Vores grundholdning er at børn skal sove til de vågner af sig selv.

 

Vuggestuebørn lægges til at sove ved behov. Der kan være meget små børn der har brug for at sove flere gange om dagen, hvilket vi imødekommer. Ellers bliver de lagt til at sove ml. 11.30 – 12.30 og sover som udgangspunkt til de vågner. Der kan være børn hvor forældrene ønsker de bliver vækket, da de kan have svært ved at få barnet til at sove om aftenen eller andre årsager. Her er vi altid i dialog med forældrene og kigger på det enkelte barns behov og dets trivsel i institutionen. Børn vækkes tidligst efter 1½ time, så de kommer gennem de 5 søvnfaser.

 

Børn fra 0 – 2 år sover i krybber eller barnevogn i krybberum. Vi bruger også legepladsen foran Alfestuen. Børnene er fastspændt med godkendte seler. Om sommeren benytter vi insekt net til de børn der sover ude. Vi har babyalarm i krybberummet og til de børn der sover på legepladsen og børnene tilses jævnligt. Der kan være børn under 2 år, der af forskellige årsager ikke kan sove i krybbe med sele på. Disse børn sover inde på madras. Nogle børn har svært ved at sove inde når de fylder 2 år. Her aftales der skriftligt med forældrene, hvis barnet skal forsætte med at sove i krybbe med sele. 

 

De børn der sover inde, sover i puderummet, hvor der er en voksen der har sovevagten. Børnehavebørn der har behov for en lur, sover også i puderummet.